On the road again!

12 oktober 2016 - Chiang Mai, Thailand

Na 3 maanden verwennerij in Nederland hield ik het weer voor gezien en vertrok ik op 28 september met het vliegtuig naar Thailand! Ik vloog vanaf Dusseldorf relaxed met 3 stoelen voor mezelf via Abu Dhabi naar Bangkok. Daar aangekomen verder met de trein en nog een stukje met de taxi opzoek naar mijn hostel vlakbij het welbekende Koa San Road. Hier wemelt het 24/7 met van alles en nog wat! Er zijn veel restaurants, bars, marktkraampje, zwerfhonden, tuktuk’s, oplichters, hotels, massages en backpackers.
De volgende ochtend (na een echte jetlag nacht) vroeg uit de veren om vervolgens om kwart over 6 in een taxi naar de Co van Kessel fietsclub te vertrekken. Een Nederlandse eigenaar die al heel wat jaren fietstochten door Bangkok organiseert. Met een groepje van een man of 10 en 3 begeleiders fietsten we door (heeeeule) smalle steegjes in Chinatown, over markten en gingen we af en toe met een pont over de Menam rivier om aan de andere kant van Bangkok door de rustige plantages te fietsen. We fietsten over zulke smalle en hoge paden dat een van de meisjes na beneden was gefietst in het smerigste water ever! Echt super sneu, maar ze kon er zelf (later) wel om lachen.. Na een paar uur fietsen zijn we ook nog met fiets en al in een longboat gestapt en door de vele kanalen gevaren. Echt een super leuke manier om de stad te bekijken! Die avond met een Belgische meisje afgesproken om naar skytoren Cloud47 te gaan voor een hapje, drankje en het grandioze uitzicht over Bangkok te bewonderen.
De dag daarop ook nog met de Belgische Cait op pad. In de ochtend zijn we naar de allergrootste markt die ik ooit gezien heb geweest en waar ze zelfs verschillende dieren verkopen! Zooo ontzettend zielig wat ik daar allemaal zag.. Puppy’s, vogels, ratten, hamsters, aapjes, kittens, egels, konijntjes, eekhoorns, slangen.. Ze hadden alle dieren die je maar kan bedenken, al lag het meeste er wel meer dood dan levend bij.
’s Middags zijn we in een tuktuk gestapt die je voor 20 bath naar 4 bekende bezienswaardigheden zou brengen. We zaten nog niet eens in de tuktuk en toen begon er al een vreemde man te vragen waar wij vandaan kwamen en wat ons plannen zijn en iets over een toerist information. Nadat we de eerste tempel bekeken hadden, kwamen we terug bij de tuktuk en toen moest onze chauffeur ineens na de wc en weer was daar een man met een lulverhaal over toerist information. Nog geen tel later stapt de chauffeur in en zegt dat we naar de toerist information gaan?! Na alle Alberto Stegeman afleveringen, hoef je niet een volleerd backpacker te zijn om door te hebben dat je radicaal bedonderd wordt. We zijn in totaal 5 seconden binnen geweest, zo snel dat ons chauffeur zich verslikte in zijn water toen we weer buiten stonden. We konden weer verder maar toen we bij de Golden Mount waren vertelde hij nog wel even dat we hierna na een andere toerist information gingen. En of we daar om een voucher wilden vragen. Dus ik gaf al aan dat we geen info nodig hebben en dat we al helemaal niks gingen kopen. Om deze beste meneer te pleasen gingen we wederom na binnen met als doel om langer dan 5 seconden te blijven. Gelukkig troffen we de slechtste verkoper aller tijden en stonden we nu na 5 minuten (lees: joehoe airco) weer buiten. De chauffeur kreeg een seintje en wist meteen hoe laat het was. Zijn aardige stemming sloeg dan ook 180 graden om en ineens waren alle andere bezienswaardigheden gesloten en zette hij ons af op de hoek van de straat. We zijn zelf nog naar de grote liggende buddha geweest en hebben ons ’s avonds laten verwennen met een cheap, maar ow zo fijne voetmassage en pedicure! Nu al verslavend!
Na 3 nachten Bangkok ben ik alleen in een gammelende trein voor 15 bath (zo’n €0,40) richting Ayutthaya vertrokken. Deze voormalige hoofdstad ligt op ongeveer 80km van Bangkok. Alle ramen en deuren stonden open dus het waaide lekker door. Totdat het begon de hozen en iedereen in de coupe zijn raampje dicht deed en die van mij natuurlijk weer niet dicht kon. Zelfs na hulp van mijn medepassagiers, spoelde ik helaas nog steeds weg. En wij maar klagen over de NS. In het hostel in Ayutthaya raakte ik al snel aan de praat met een Frans meisje Lea en nog geen 15 minuten later zaten we op de fiets om de eerste tempel, Wat Yai Chai Mongkhon te gaan bekijken! Zo snel kan het gaan dus. Zelf ben ik de volgende dag nog op mijn stalen ros door de stad heen getsjoekst. Vele tempels zoals Wat Maha That en What Chaiwatthanaram bekeken en later ook kennis gemaakt met de eetcultuur. Zo kregen we bij de maaltijd een oranje gekleurd ei. Bij navraag bleek dat deze zijn meegekookt in een soort varkenssoep (bah bah bah). Ook hebben we in straatkraampjes roze eieren zien liggen. Hier moet je helemaal ver bij uit de buurt blijven, want deze hebben 2 maanden onder de grond gelegen. Mooi van buiten maar zwart van binnen. En nee geen chocolade paaseieren.
M’n Frencie2.0 heeft dezelfde plannen als mij (geen). En daarom besloten om samen op de nachttrein naar Chiang Mai te stappen. Deze plek ligt helemaal in het noorden van Thailand en voor zo’n 20 euro kun je een slaapplekje krijgen in deze trein. Een erg leuke ervaring maar amper geslapen!
In Chiang Mai nog een meisje, Catherine uit Frans-Canada ontmoet en met zn 3e besloten om een aantal dagen scooters te gaan huren. We hebben alleen het hoognodige meegenomen en begonnen aan de lange rit met (jawel 1864 bochten!) richting Mae Hong Son. We waren Chiang Mai nog niet uit of we werden al aangehouden bij een politie controle. Gelukkig was ik zo snugger om mijn internationale rijbewijs van vorige jaar mee te nemen, ook al is ie al verlopen en officieel alleen voor Australië. Er werd dan ook niet naar gekeken maar doordat ik hem bij me had bespaarde ik een boete van 1000 bath (ongeveer 25 euro). Catherine heeft geen internationaal rijbewijs maar kocht ze met gemak af met een briefje van 500 bath. Zo corrupt als het maar kan dus.
Pai is een heel leuk verademend dorp na al die grote steden. We besloten om op de markt te gaan eten, zo hebben we bij ieder kraampje een klein gerechtje gekocht voor een paar cent. Erg lekker en leuk om te doen! Na 2 nachten met z’n drieën in één bed in ons kleine gezellige hutje, vervolgde we ons weg door de bergen, tijdloze dorpjes en super mooie landschappen! Waar de meeste toeristen en backpackers Pai als eind bestemming hebben, reden wij de hele route via Mea Hong Son en vanaf Khun Yuam namen we de 1263 dwars door de bergen terug richting Chiang Mai. Letterlijk of the beaten track dus. Geen toerist te bekennen en hier lieten de Thai’s dan ook eindelijk zien dat ze in het land van de glimlach wonen! Wanneer we geen zin meer hadden om te rijden gingen we opzoek naar een guesthouse waar we voor een paar euro konden slapen. Onderweg een aantal watervallen gezien, jungles beklommen en tempels met zonsopgang bekeken. In totaal hebben we meer dan 550km gereden in 6 dagen! Voor de vorm, dat is van Langweer naar Parijs. Maar wat was het mooi en gezellig!! En zo blij dat we zonder kleerscheuren terugkwamen in Chiang Mai!
Morgen gaan we met de bus naar Chiang Rai om vanaf daar de grens over te steken naar Laos.

1. Ymkje en Beppe Lena:
    12 oktober 2016
    Oh heerlijk lekker avonturen.
    Vooral buiten de toeristen gebieden!!
    Ook nog naar Birma/Myanmar?
    Geniet en ga door met je leuke reisverhalen.
  2. Ilse:
    14 oktober 2016
    Hee Petra,

Je hebt alweer heel veel beleefd in die eerste weken! Prachtig zeg! En zo te lezen is het een heel groot verschil met Australië! Geweldig zeg!!
    Nou lekker gaan genieten in Laos!

Liefssss xxx Ilse
  3. Hinke:
    15 oktober 2016
    Hoi Petra, leuk om je blog te lezen. Heel herkenbaar ook ;) fietsen met Co is zo leuk!! Prachtige foto's! Geniet ervan!
    Groetjes Hinke Nynke
  4. Rosalie:
    16 oktober 2016
    Weer een groot avontuur met verschillende belevenissen. Waar tv-progamma's al niet goed voor zijn. Veel plezier!
  5. Steven Jellesma:
    30 oktober 2016
    Eej Petra! Wat vet dat je wéér op pad bent, het is dus echt een verslavende bezigheid.. Heb mn mail achtergelaten, we houden elkaar in de gaten ;) Groetjes