The Great Ocean Road

21 februari 2016 - Melbourne, Australië

Na Sydney hebben we elke redelijk dag veel km’s gereden richting Melbourne. Er was niet heel erg veel te doen of zien onderweg. Melbourne zijn we voorbij gereden zodat we eerst de Great Ocean Road konden doen. Eèn van de bekendste en mooiste routes langs de kust ter wereld! En dat was het zeker! Veel groen en erg veel wildlife gezien tijdens het kamperen! Er zat zelfs een koala naast onze tent in de boom en ’s morgensvroeg klom hij naar beneden om uitgebreid water uit de vijver te drinken! En tijdens het tandenpoetsen kwamen er vogels op je arm zitten!

Helaas was er ook een groot stuk van de Great Ocean Road verwoest door de bosbranden van afgelopen december. Je ziet dat soort dingen altijd op tv, maar om al die huizen die tot de grond zijn afgebrand, de natuur waar geen stukje groen meer te zien is en te realiseren dat er zo veel dieren zaten die waarschijnlijk zijn gestorven omdat ze geen kant uit konden, doet je beseffen dat bosbranden echt een groot probleem zijn hier in Australië! Gelukkig waren er ook gedeeltes waar je duidelijk kon zien dat heel veel huizen door de brandweer zijn beschermd.

Alle bekende bezienswaardigheden zoals de 12 Apostles, Londen Bridge, the Arch zijn we bij langs gegaan. Maar naar al die duizenden kilometers was de 200km van de Great Ocean Road natuurlijk zo voorbij. Via een weg landinwaarts zijn we weer richting Melbourne gereden. Waar we momenteel verblijven op een gratis kampeerplaats in een heel klein dorpje Little River. Vanuit hier gaat de trein in 30 minuten naar Melbourne. De trein is hier op een of andere manier extreem goedkoop. We betalen voor een retourtje ongeveer 3 euro. Voor dat geld wil je niet met een auto in de ellende van een grote drukke stad zitten.

Met mijn deuk is het eigenlijk ook einde verhaal. Helaas is het erg lastig om geld van een verzekering te krijgen wanneer je geen kentekennummer hebt. En dan kun je nog zoveel andere bewijzen en getuigen hebben. Iedereen heeft me zo vriendelijk en goed geholpen met het traceren van diegene die mijn auto heeft geraakt, ik sta er echt versteld van hoe behulpzaam de Australiers zijn! Op dit moment helpt Simon (mijn kerstfamilie) om dit alles nog neer te leggen bij de politie in Noosa. Maar zoals het nu staat zal ik mijn auto met deuk moeten verkopen.
Nog een tegenslag is dat de REGO (een soort wegenbelasting) van mijn auto in Queensland 24 februari verloopt. Ik moet het voor die tijd verlengen maar als ik voor Queensland kies en mijn auto verkoop aan iemand anders hier in Victoria dan komen alle boetes op mijn naam. Geen optie dus. Maar het overzetten van de REGO naar Victoria is nog veel ingewikkelder en zoooo duur! Het is zo belachelijk dat ze in elke staat totaal verschillende regels hebben! Helaas heb ik geen andere keus op dit moment en hoop ik dat ik de auto nog voor een enigszins redelijke prijs kan verkopen.

Daarnaast waren we ook druk met zoeken van een baantje. We, omdat Manon heeft besloten om net als mij voor een paar weken in Melbourne te blijven werken voordat we naar Nieuw Zeeland gaan (Yes, ik heb een tour geboekt dus Nieuw Zeeland here i come!) Ik ga overigens wel zonder Manon omdat zij andere plannen heeft. Na een paar dagen solliciteren en met cv’s langs restaurants en bar’s kreeg ik een mailtje dat ik de volgende dag op een gesprek mocht komen. Stomme was dat door al die sollicitaties online, ik geen flauw idee had voor welk bedrijf of welke baan het was en er stond ook niks in de email. Vol goeie moed maar ontzettend slecht voorbereid in de tram naar het kantoor. Daar aangekomen werden we met een formulier op een stoel gezet en kon Manon niet eens zeggen dat ze niet had gesolliciteerd en gewoon met mij mee was. Na een informatie sessie met nog 10 anderen hadden we dus beide een job!
Het is lastig uit te leggen maar we moet langs de deuren in en rondom Melbourne om halogeen spotlights te vinden. De “klanten” kunnen nu gratis van de overheid LED lichtjes krijgen en ze worden ook gratis geïnstalleerd. De LED zijn beter voor het milieu, brandveilig, gaan langer mee en je bespaard zo’n 20 dollar per licht per jaar. Win, win, win zou je zeggen maar toch zijn er nog steeds mensen die ze niet hebben of willen. Deze mensen moeten wij vinden en overtuigen. Per vervangen lamp krijg je betaalt. We hadden daar zelfs een (gemene) keuze in. Of je krijgt standaard 60 dollar (100 per zaterdag) per dag + 1 dollar per vervangen lamp. Je werkt ongeveer van 11.30 tot 19.00 inclusief reistijd in een busje. Of je krijgt niks per dag en je ontvangt 3 dollar per vervangen lamp. Ze zeggen dat het gemiddelde 60 lichtjes per dag is. Lastige keuze maar aangezien ik ook redelijk goed verzekeringen kon verkopen door de telefoon hoefde ik niet heel lang na te denken. Vrijdag hadden we nog een korte uitleg en training en zaterdag konden we aan de slag. Na een half uurtje met iemand te hebben meegelopen heb ik mezelf maar voor de leeuwen gegooid (werkt het beste uit ervaring) en ging ik alleen langs de deuren. Beginners geluk want het eerste huis was zonder tegenspraak gelijk raak en ik kon 40 lampjes noteren. De overige 2 uren als een enthousiaste tierelier door de straten gegaan want ik kan het geld erg goed gebruiken! Uiteindelijk heb ik voor 4 klanten een afspraak gemaakt en worden er als het goed is 135 lichten vervangen!! Blij dat ik 3 dollar per stuk mag aftikken wat inhoud dat ik met 3 uur werk 405 dollar (265 euro!!) heb verdiend! Toch is het is erg lastig in het Engels en al veel mensen hebben de LED lichten. Er waren veel mensen in de groep de 0 hadden, helaas had Manon ook geen goede start.

Om het onszelf makkelijker te maken gaan we nu opzoek naar een kamer of appartementje in Melbourne. Met de werk en reistijden is het erg lastig om normaal te koken en eten. En natuurlijk is het heerlijk om je eigen warme droge plekje te hebben na 3 maanden in een tent! Want het kan hier in het zuiden zooo koud zijn! Niet voor niks dat ze zeggen dat Melbourne 4 seizoenen in een dag heeft!

1. Ankje:
    21 februari 2016
    Aaah wat leuk om te lezen weer. Met jou verkooptalent stroomt het geld natuurlijk in no time binnen (je kunt er ook een ticket naar huis voor kopen; )) ♡♡
  2. Anita:
    23 februari 2016
    helemaal met je een,Ankie!!!!